Sposoby uczenia się osób w dorosłym wieku

Wcześniej prezentowałem materiał o wymiernych wynikach szkoleń, jakie osoba prowadząca szkolenia oraz osoby biorące udział w szkoleniu uzyskują, gdy wykorzystamy podczas szkolenia gry dla menedżerów. W tym artykule opiszę w szczegółach fundamenty metodologiczne pomagające zapoznać się i pojąć, jakie są powody, aby używać gry i symulacje.
Jednym z argumentów, aby wykorzystywać wcześniej obmyślane gry menedżerskie i inne tego typu środki dydaktyczne – w tym symulacje, jest pewien określony zbiór technik zdobywania nowych kompetencji przez osoby będące wiele lat po maturze. Mam tu na myśli metodę nabywania nowych kompetencji poprzez mechanizmy percepcji informacji preferowaną przez daną jednostkę. David Kolb w wypracowanym w ciągu 10 lat schemacie opisał cztery zasadnicze style uczenia się: dywergencyjny, asymilujący, kompromisowy, akomodacyjny. W oparciu o te style Adam Mumford i Peter Keynes w 1986 roku opracowali formularz ankietowy, pozwalający na samodzielne zbadanie własnego stylu dokształcania się. Zobacz w zasobach autorów: Licencjonowane Gry Strategiczne  Dla Trenerów
Autorzy dodatkowo określają takie role, które przybierają osoby uczestniczące w szkoleniu:
Archetypista, lubiący nowatorskie doświadczenia. Jest aktywny, posiada chęć ciągłego rozwoju, zawsze optymistycznie nastawiony do nowych działań. Najpierw coś robi, dopiero potem myśli. Lubi wszystko własnoręcznie  przetestować – czy aby w rzeczywistości się to sprawdzi w praktyce.
Analityk – inaczej naukowiec. Diagnozuje w sposób metodyczny poszczególne opcje osiągnięcia celu wykorzystując tylko najbardziej optymalne z nich. Tacy ludzie nie potrafią działać pod presją, wszystkie swoje wybory i działania muszą przeanalizować samodzielnie.
Teoretyk – inaczej perfekcjonista. Jego sposoby myślenia są bardzo idealistyczne, a podejmowane czynności nazbyt drobiazgowo zaplanowane. Nieźle pojmuje schematy,  zawsze transponuje całą wiedzę na chronologiczne obrazy.
Znajomość opisanych powyżej ról bywa niezwykle przydatna podczas prowadzenia warsztatów. Ułatwia szkoleniowcowi dostosować się do preferencji uczestników. Widać wyraźnie, metoda edukowania dorosłych to także wiedza z zakresu socjologicznych aspektów funkcjonowania człowieka, nie wyłącznie metod tworzenia piramidy zdolności wykonywania pracy.
Zygmunt Bacia
Twórca tej notatki  jest absolwentem kierunku prawa Uniwersytetu Rzeszowskiego i studiów podyplomowych z obszaru  astronomii. Posiada tytuł Eksperta Przedsiębiorczości RGJ. Prowadzi firmę szkoleniową w Dąbrowie Górniczej.  Od siedemnastu sezonów wykłada i rozwija gry dotyczące rekrutacji i selekcji kandydatów w sektorze „rozrywka i kasyna”.

HASŁA:
Symulacje Team building
Warsztaty sprzedażowe
Gry licencjonowane
Motywowanie
Gry produkcyjne
Rozwiązywanie konfliktów
Eventy firmowe
Licencje dla coachów