Podstawowe podstawy uczenia się osób pracujących

Symulacje stosowane na szkoleniach to nowoczesne techniki edukacyjne. Czytelnik może te formy dydaktyczne znaleźć w wielu projektach cyklów szkoleniowych przeznaczonych dla specjalistów. Ta technika edukacyjna jest wyjątkowo ciekawa osób biorących udział, gdyż w większości przypadków angażuje wszystkie zmysły oraz pobudza do myślenia.
W kolejnych postach na moim blogu zaprezentuję zasady uczenia się osób dorosłych. W zjawisku uczenia innych w węższym znaczeniu da się wyodrębnić 4 podstawowe kroki, definiujące zasób wiadomości nie tylko jako pozyskane przez człowieka informacje, ale także możliwość ich użycia w praktyce oraz wykształcone normy zachowań. Ich typologię wymyślił Michael Brown w 2011 roku oraz ciekawie przedstawił ją w swojej monografii, więcej: Profesjonalne Gry Biznesowe Dla Przedsiębiorstw
Początkowy krok w procesie przekazywania wiedzy w szerszym znaczeniu określa się jako nieograniczoną niekompetencję, która jest tym samym co posiadanie wiedzy za pomocą powiązanych ze sobą zjawisk:  adept danej dziedziny wiedzy niewiele wie na dany temat oraz nie zdaje sobie sprawy z swojej niewiedzy.
Następnym krokiem do doskonałości będzie zwykle uświadomiona nieumiejętność w posługiwaniu się wiedzy. W okresie jego pojawienia się uczeń jest świadomy braków w ramach posiadanych umiejętności, jednakże dalej nie ma wystarczająco dużo danych o świecie, ażeby wspomniane wyżej luki uzupełnić.
Trzeci krok do doskonałości to „świadoma umiejętność w posługiwaniu się wiedzy”. Uczący się dał radę pozyskać jak dotąd podstawową umiejętność działania, ale aby zastosować ją w typowej sytuacji musi wykonywać pracę dbając o dużą proaktywną postawę. Opisany wyżej  element w procesie edukacji nie zawsze kończy się sukcesem. W tym miejscu nie ma znaczenia już proces przekazywania wiedzy,  pojawia się czynność uczenia się.
Następnym krokiem do doskonałości, będącym do przejścia, jeśli uczący się jest bardzo zainteresowany tematem, jest „nieuświadomiona kompetencja”. Zdobyta kompetencja staje się zestawem odruchów, nastawienia do różnych spraw oraz zachowań.
Warto stwierdzić, iż dużo studiów podyplomowych, sesji szkoleniowych oraz akademicko pojmowana edukacja szkolna skupia się na metodach uczenia się człowieka. Dlatego w kolejnym blogu zaprezentuję sposoby uczenia się człowieka. Warto je znać, gdy gry menedżerskie mają być w agendzie projektu szkoleniowego.
Damian Dziecicki
Twórca tego postu jest absolwentem kierunku marketingu Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu i studiów podyplomowych z zakresu  kierowania produkcją. Posiada certyfikat Instruktora Sprzedaży Relacyjnej KCZ. Buduje swoją karierę w Boguchwałowicach.  Od dziewiętnastu lat koordynuje warsztaty i rozwija badania dotykające tematyki motywowania w sektorze „chemia i kosmetyki”.

TEMATY BOGA:
Gry Sprzedażowe
Kursy dla pracowników
Gry e-learning
Komunikacja międzykulturowa
Lean games
Planowanie strategiczne
Certyfikacja trenerów
Opracowania dla wykładowców