Istotność diagnozy oczekiwań edukacyjnych

W niniejszym artykule zaprezentuję projekt szkoleniowy, jaki organizowałem pół roku temu. Nauczyłem się w tym właśnie okresie jak fundamentalne dla całego projektu szkoleniowego jest właściwe badanie potrzeb rozwojowych osób biorących udział w szkoleniu. Osoby biorące udział w szkoleniu czasami nie wiedzą, czego pragną się nauczyć. Należy ich odpowiednio przepytać zanim rozpocznie się szkolnie.
Organizowałem kurs dla menedżerów, w którym osoby biorące udział w szkoleniu nie znali swoich wymagań edukacyjnych. Myśleli, że wybierają się na kurs outdoor. Okazali się być przygotowani na zabawę oraz wiele radości z przygotowanych im zadań. Gdy przyjechali do hotelu, wydało się, iż szkolenia będą przeprowadzone wyłącznie na papierze. Inspirację do napisania tego case study skopiowałem z tego portalu:
 Zarządzanie Projektami HR
W tym szkoleniu brali udział następujący ludzie:
Janek – zdobywał doświadczenie w kursach i projektach dla menedżerów, posiada kompetencja w zakresie prowadzenia trudnych negocjacji, ojciec 4 bliźniaków. Pragnie rozwijać swoje doświadczenie w zakresie informatyki, nie lubi zadań outdorowych.
Magda – jest studentką 4 semestrze dziennikarstwa, lubi podróże i barokową muzykę, zamierza nauczyć się wszystkiego z tematu psychologii rozwojowej i kognitywnej, jej zainteresowania to gotowanie. Kocha zadania outdorowe w czasie sesji szkoleniowych.
Bartek – menedżer dużego wydziału logistyki i zakupów, mieszka w Poznaniu, studiuje w Rzeszowie, ma 38 lat. Pasjonują go wyścigi samochodowe oraz gra na komputerze. Chce dowiedzieć się teorii z obszaru zarządzania personelem oraz badania motywacji pracowników.
Marek – ma 54 lata, już kilka lat żyje samotnie, lubi dobre filmy, konie i Tatry. Za rok wybiera się na długą wyprawę w Tatry. Pragnie znaleźć w życiu spokój. zadania outdorowe to dla niego nuda.
Uczestnicy szkolenia okazali się dość od siebie różni – a ja nie wziąłem pod uwagę ich różnorodności i odmiennych stylów uczenia. Dodatkowo nie zorganizowałem wcześniej badania potrzeb szkoleniowych. W końcu uczestnicy byli zawiedzeni moim programem szkoleniowym. W innym artykule opiszę praktyczne metody diagnozy potrzeb edukacyjnych.
To tyle menedżerskich inspiracji.
Redakcja:Zygmunt Jachem
Twórca tej notki  jest absolwentem kierunku germanistyki Uniwersytetu Opolskiego i studiów podyplomowych z dziedziny  sozologii. Posiada certyfikat Mistrza Wizerunku Osobistego GTI. Buduje swoją karierę w Jędrzejowie.  Od dziewięciu lat szkoli i tworzy gry dotykające tematyki strategii w branży „nowoczesne technologie”.

SŁOWA KLUCZOWE:
Audyty satysfakcji
Systemy ocen w organizacjach
Strategia human resources w komercyjnej firmie
Nowoczesne zarządzanie kadrami
Skuteczny mentoring
Badania osobowości
Systemy rekrutacyjne