Zasady diagnozowania oczekiwań edukacyjnych

Na pewno typowy zatrudniony w firmie w przeszłości był na sesji szkoleniowej. Szkolenie ma na celu wykształcanie u pracowników zaplanowanych zdolności wykonywania pracy. Zwykle takie działanie pociąga koszt ponad 4 tysiące zł za sesję szkoleniową – i jak sądze nikt nie życzy sobie takich pieniedzy zmarnować bezproduktywnie. Dlatego dalej opiszę istotne sprawy kojarzące się z badaniem potrzeb rozwojowych. Pomysł do sporządzenia poniższych rad wziąłem z takiej strony:   Wyjazdy Integracyjne Od A Do Z
Sesje biznesowe sprzedaję już od 20 lat. Widziałem bardzo zróżnicowane firmy: z branży motoryzacyjnej, spożywcze, sieci handlowe, energetyczne, architektoniczne. Zawsze doświadczałem tego, iż dobrze zorganizowane definiowanie oczekiwań rozwojowych skutkowało tym, iż spotkanie z uczestnikami szkolenia okazywało się niezwykle korzystnie dla firmy klienta. Poniżej zamieszczam wskazówki dotyczące diagnozowania potrzeb szkoleniowych:
– na etapie diagnozowania potrzeb edukacyjnych powinny zaangażować się zarząd organizacji, funkcjonalni przełożeni, departament zarządzania personelem oraz  pracownicy
– do diagnozowania potrzeb rozwojowych wykorzystuj różnorodne techniki badawcze: ankiety, dyskusje w gronie ekspertów, eksperymenty oraz pomiary ciągłe
– dokładnie sprawdź system zarządzania personelem firmy, jaka wybrała projekt szkoleniowy. W tego typu dokumentach bywają zamieszczone ważne wskazówki dla trenera. Najczęściej czytam je uważnie projektując plan rozwoju pracowników
– zawsze na etapie wprowadzenia do projektu szkoleniowego zapytaję uczestników, jakie są ich oczekiwania szkoleniowe. Wytyczne edukacyjne ulegają zmianie w ciągu kilku tygodni, z tego powodu notuję opinie uczestników na flipcharcie. Stają się one dla mnie drogowskazem podczas szkolenia.
W kolejnym miesiącu pokażę inne zasady definiowania oczekiwań rozwojowych.
To tyle przywódczych przemyśleń.
Opracowanie:Rafał Jadwisin
Redaktor tej notatki  jest absolwentem kierunku politologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu i studiów podyplomowych z dziedziny  księgowości. Posiada certyfikat Instruktora Zmiany i Innowacji PBL. Prowadzi firmę szkoleniową w Serocku.  Od szesnastu sezonów prowadzi zajęcia i rozwija badania dotyczące logistyki i transportu w branży „medycyna i zdrowie”.

CZYTAJ TAKŻE O:
Badania wynagrodzeń
Awansowanie w organizacjach
Polityka kadrowa w międzynarodowej firmie
Nowoczesne kierowanie personelem
Nowoczesne modele kompetencyjne
Kształtowanie przywództwa
Systemy kadrowo płacowe