Dlaczego oceniać kompetencje

W zarządzaniu zespołem przełożeni często używają słowo: kompetencja. Ale można zapytać, co ono  naprawdę oznacza. W ramach sesji szkoleniowych często rozmawiamy na ten nurtujący uczestników temat. Uczestnicy zwykle zgłaszają w tym obszarze wiele wątpliwości.
By czytelnik zrozumiał obszar wiedzy z dzisiejszego artykułu, najpierw chcę wskazać czytelnikowi, że w pierwszym okresie rozwoju wiedzy z zarządzania przez kompetencje pojmowano posiadanie jasno określonego prawa do podejmowania decyzji w określonym zakresie w imieniu określonej instytucji. W odróżnieniu od kompetencji zdolność do skutecznego podejmowania obowiązków zawodowych wiązała się z zazwyczaj z kwalifikacjami na danym polu działalności. Uwarunkowania w tym zakresie dobrze opisuje T. Doliński na tej stronie internetowej:  Badania Motywacji
Kompetencje  zasady i reguły teoretyczne, zachowania oraz motywacje konieczne do sprawnego działania w konkretnym dziale firmy. Opisując kompetencje zatrudnionych osób poznamy:
– możliwości zastosowania teorii w praktyce, obejmujące dane i informacje, które dany zatrudniony musi znać, by spełniać założoną rolę, w szczególności wszelkie talenty, które mogą być przydatne, np. zdolności obliczeniowe,
– cele rozwojowe,
– konieczne do pracy na danym stanowisku kwalifikacje specjalistyczne,
– kategorie pracy lub rodzaje firm, w których pracownik miał umowę o pracę,
– wybijające się wyniki pozwalające przewidzieć równie dobre wyniki w obecnej sytuacji,
– to, czego firma będzie żądać od pracownika, na przykład rozwijanie nieodkrtych rynków i produktów, podwojenie ilości sprzedaży, skuteczności w pracy albo sprawniejszej obsługi gwarancyjnej, wdrażanie innowacyjnych systemów zarządzania,
– dopasowanie organizacyjne.
Jak widać, korzystne rezultaty z diagnozowania pracy są znaczące. Menedżer ma poprzez to aktualną diagnozę pracowników. Podwładni odczuwają, iż przedsiębiorstwo o nich myśli oraz planuje ich rozwijać w przyszłości.
W następnych wpisach zobrazuję dokładnie wszystkie obszary zestawów kompetencji.
Na tą chwilę to tyle przywódczych myśli.
Autor:Witold Słonimski
Redaktor tego komentarza jest absolwentem wydziału dziennikarstwa Uniwersytetu Białostockiego i studiów podyplomowych z obszaru  komunikacji międzykulturowej. Posiada tytuł Mistrza Odnowy Beavioralnej TIS. Kieruje agencją treningową w Żyrardowie.  Od siedmiu lat uczy i tworzy gry dotyczące wystąpień publicznych w branży „przemysł lekki”.

O NASZYM BLOGU:
Badania kompetencji
Systemy ocen w biznesie
Strategia human resources w nowoczesnej firmie
Wieloaspektowe zarządzanie kadrami
Programy rowoju talentów
Testy psychologiczne
Systemy rekrutacyjne