Badanie efektów projektu szkoleniowego

Rozsądny kierownik próbuje zmierzyć efektywność podejmowanych przedsięwzięć. W dzisiejszych czasach bardzo często menedżerowie z działu personalnego zostają wytypowani do zaprezentowania szczegółowej oceny, ponadto wskazującej łatwe do policzenia aspekty zamierzonych rezultatów w zakresie HR.
Z dobrze zrealizowanej diagnozy projektu szkoleniowego wypływa bardzo dużo postulatów usprawnień na przyszłość.  Uczestnicy testują siebie, w jakim kierunku poczynili „progresy kompetencyjne”. A szefowie pozyskują wiedzę dotyczącą kierunku podnoszenia kwalifikacji przez zatrudnionych. Trenerzy otrzymują informację, jakie obszary mogą poprowadzić dokładniej podczas kolejnego takiego szkolenia. Inspirację do sporządzenia wskazówek zaczerpnąłem z takiej strony:
Projekty Development Center
Zgromadzone informacje, wyniki ankiet oraz wyniki z poprowadzonych szkolen, bywają dobrą podstawą do kolejnych, o wiele innowacyjnych szkoleń czy działań doradczych. Wzmacniają też wiedzę osób zajmujących się szkoleniami w działach personalnych.
Diagnoza szkolenia musi przynieść odpowiedź na wiele kwestii:
– w jakim stopniu zakładane wyniki cyklu szkoleniowego są osiągnięte?
– w jakim stopniu dało się osiągnąć zamierzony progres teoretycznych kompetencji u szkolonych pracowników?
– w jakim stopniu prezentowany zakres merytoryczny i umiejętności praktyczne były odpowiedzią na potrzeby szkolonych osób?
– jak bardzo pozyskana umiejętność została adaptowana i zaszczepiana do operacyjnych czynności uczestnika?
– w jakim stopniu wydatek związany ze szkoleniem jest opłacalny?
Powyższe kwestie pokażą, w jaki sposób wypadły wszystkie aktywności, przeprowadzone podczas sesji szkoleniowej. Na skutego tego prowadzący szkolenie jest w stanie wiedzieć, jak ważne są: przygotowane przed szkoleniem badania potrzeb rozwojowych, określenie obszaru merytorycznego projektu szkoleniowego, zdefiniowanie  zamierzonych rezultatów cykli szkoleniowych, przygotowanie logistyczne treningów w obszarze gier i symulacji.
W kolejnym rozdziale mojego poradnika opiszę nietypowe inicjatywy po szkoleniowe.
Tyle naszych wniosków.
Opracowanie:Andrzej Garstka
Twórca tej notatki  jest absolwentem wydziału marketingu Uniwersytetu Wrocławskiego i studiów podyplomowych z zakresu  mediacji  rodzinnych. Posiada certyfikat Coacha Terapii Ustawień FTJ. Zawodowo realizuje się w Gdynii.  Od sześciu sezonów szkoli i opracowuje gry odnoszące się do finansów menedżerskich w branży „chemia i kosmetyki”.

HASŁA:
Audyty wynagrodzeń
Ocena okresowa w przedsiębiorstwach
Polityka kadrowa w zdywersyfikowanej firmie
Wieloaspektowe zarządzanie personelem
Nowoczesne modele kompetencyjne
Struktura organizacyjna
Assessment Center